Mijn LandRover

Mijn Land Rover | Defender 110 CSW 300Tdi

Mijn Land Rover | Defender 110 CSW 300Tdi

Waarom een Land Rover? (En dan specifiek dat ‘schoenendoos’-model, een Defender of Series?)… ik kan het niet beter verwoorden dan Richard Hammond (van Top Gear) in dit filmpje:

Laat een kind een autootje tekenen – het wordt een Land Rover. Het avontuur-gevoel, vrijheid, Daktari, de Camel Trophy, een auto waar je zelf nog wat aan kunt sleutelen en personaliseren… Allemaal mogelijk met een Land Rover.

Mijn Land Rover | Serie III V6

Mijn Land Rover | Serie III V6

Mijn eerste Land Rover: een Series III uit 1973, van oorsprong waarschijnlijk een militaire uitvoering, later omgebouwd en uitgerust met een Ford V6 blok met LPG-installatie. Helaas verkocht (goede tip: verkoop nooit je 1ste Land Rover).

Mijn Land Rover | Defender 110 CSW 300Tdi

Mijn Land Rover | Defender 110 CSW 300Tdi

Daarvoor in de plaats kwam een Defender 110, County Station Wagon uitvoering, met de beste motor die Land Rover gemaakt heeft: het 300Tdi blok, nagenoeg onverwoestbaar. Bouwjaar 1996, met toen ik hem kocht 250.000 km op de klok. Op het moment van schrijven is dat inmiddels 380.000 km geworden – net ingelopen volgens de kenners.
In de afgelopen jaren is er nogal wat veranderd en verbeterd aan de 110. In de eerste jaren betrof dit vooral technische upgrades of reparaties, later is de auto aangepast op het gebied van uitrusting voor langere reizen: comfort en kampeergebruik.
Een overzicht (niet volledig) van een aantal aanpassingen en extra’s:

– Webasto Standkachel en Airco
– 2,5 inch verhoging, met Koni Raid Heavy Track schokdempers en Terra Firma veren
– Zwart traanplaat bescherming voor de zijkant en wielkasten
– Reservewieldrager met Hi-Lift (krik) steun
– Frontrunner Expedition Roofrack met luifel aan linkerzijde.
– LED Spotlights (4x) op Roofrack
– LED Werklicht boven de achterdeur met draadloze afstandsbediening
– Camera aan de achterkant én voorkant, 7″ display in Cubbybox
– Nieuwe hemelbekleding
– Mud Centerconsole waarin ingebouwd een autoradio, 27 Mc zender en extra schakelaars voor accesoires
– Diverse beveiligings- en alarmextra’s (waarover verder geen details natuurlijk 😉 )

Mijn Land Rover | M416

Mijn Land Rover | M416A1

Achter de Land Rover hangt regelmatig een M416A1, van oorsprong een militaire trailer, die omgebouwd is voor gebruik als kampeeraanhanger. Voorzien van een Series dakje (met gasveren), waarop dan weer een AutoHome Columbus daktent ligt. Onder de vloer een 50 l drinkwatertank (met handpompje in de linkerwielkast). In de aanhanger is veel ruimte voor de kampeeruitrusting, tafel, stoelen, BBQ, proviand, etc. etc.

Lone Camping

Lone Camping



[Update Maart 2019]:
De Land Rover is verkocht. We maken one reizen nu per camper in plaats van met de Land Rover. Voor het ‘gewone’ woon-werk en dagelijkse verkeer is er nu, naast de al aanwezige Land Rover Freelander van Elise, voor mij de Peugeot 207 CC (cabrio) in de plaats gekomen. Hier een historisch overzicht van de automobiel vloot tot nu toe….

Deel!