Techniek

Eindelijk iemand die naar me luistert…

Lekkage in het holst van de nacht…

Toen begin februari dit jaar, na – op een paar dagen na – 20 jaar dienst, de CV ketel er de brui aan gaf, moest er natuurlijk met spoed een nieuwe komen. Gelukkig hebben we ook nog een stevige houtkachel, dus de paar dagen dat het duurde voordat de nieuwe ketel geïnstalleerd en in bedrijf was, konden we gelukkig de huiskamer behaaglijk warm houden.

De nieuwe ketel is er een van het merk Atag. Een prima ketel, met het predikaat “als beste getest” van de Consumentenbond.
De bijgeleverde ‘slimme’ thermostaat – de ATAG One – kon mij echter niet zo bekoren. In de weken na de installatie trad steeds dezelfde fout op, de ‘One’ verloor steeds de verbinding met de WiFi / het internet. Hierdoor ging het ingeprogrammeerde weekschema steeds  verloren, en kon de thermostaat niet met de app op de mobiele telefoon bediend worden. Een veel voorkomend probleem, zo bleek bij een speurtocht op internet. Helaas bleek dat ook een niet zo makkelijk op te lossen probleem: de installateur heeft tot 2 maal toe de thermostaat vervangen, én bovendien de besturingsmodule in de ketel ook nog maar vervangen – zonder resultaat.
Uiteindelijk had ik weinig vertrouwen in een goede afloop met de ‘One’ zodat we die vervangen hebben door een ‘slimme’ thermostaat van een geheel ander  merk, de Lyric T6 van Honeywell.  Daarmee kregen we meteen een leuke ‘feature’ van deze thermostaat in huis: hij is gekoppeld aan Homekit van Apple, en dus met je stem bedienbaar via ‘Siri‘. Even tegen je telefoon zeggen, “zet de verwarming een graadje hoger” – voilà, de ketel springt aan!

Siri luistert…

Eindelijk iemand in huis die naar me luistert! ?

Deel!

  1. Gemak dient de mens. Geweldig om het beste op zo’n manier te combineren.

Geef een reactie