Exact een jaar geleden had ik al mijn Land Rover Defender verkocht, omdat we daar, sinds we de camper hebben, geen lange reizen meer mee maakten. Nu, een jaar later, kreeg mijn lieve wederhelft van haar werk het aanbod om zakelijk een lease-auto te gaan rijden. En dan is, gezien de geringe bijtelling, een geheel elektrische auto natuurlijk heel lucratief. Zodoende heeft ook de Freelander TD4 ons verlaten – het was een fijne auto, maar – als zware diesel in de wegenbelasting voor de kleine stukjes woon-werk verkeer nou niet echt financieel voordelig. Het einde van het Land Rover tijdperk (voor ons) dus… 😉
De keuze viel op de Opel Ampera-e Bussiness Executive uitvoering, in de kleur ‘Quantum Grey’. Vandaag afgeleverd, het eerste ritje er mee gemaakt en het rijdt geweldig. Vol electronische snufjes, driving assistance, automatisch inparkeren, en een Bose infotainment systeem met Apple Carplay. En, niet geheel onbelangrijk natuurlijk, een dikke accu van 60 kWh, onder optimale omstandigheden goed voor een actieradius van ruim 400 km.
Wat de eerste rit al meteen opvalt is hoe relaxed en eenvoudig het rijden is geworden, sturen en gedoseerd gas (stroom 😉) geven: het rempedaal hoef je onder normale omstandigheden niet te gebruiken, bij het minderen of loslaten van het gaspedaal wordt er regeneratief geremd! Natuurlijk ook heel gunstig voor het bereik.
We gaan het in de toekomst zien hoe het nieuwe elektrisch rijden gaat bevallen, maar ik durf nu al te voorspellen dat dat best goed gaat komen…
Geef een reactie