Auto’s

Toyota RAV4

(2 feb. 2019)  In de loop der tijd hebben we heel wat verschillende auto’s gehad.
Net na het behalen van mijn rijbewijs, kocht ik een redelijk gammele oranje Renault 6. Daar moest wel een emmertje polyester plamuur in om de boel bij elkaar te houden, maar ik heb er met veel plezier mijn eerste zelfstandige kilometers in gereden. Daarna volgde een Kadett C, gekregen van schoonpapa, waarmee we destijds ettelijke keren de lange reis Weesp – Venlo maakten.
Toen de Kadett echt op was, kochten we een nieuwe (!) Peugeot 205 Accent. De enige nieuwe auto die we ooit kochten, en eigenlijk een vergissing, want het model was toen zo nieuw dat de kinderziekten er nog niet uit waren. We verruilden hem al gauw voor weer een beproefde Kadett D, een betrouwbare auto, die we lang gehad hebben, ik heb er zelfs een gasinstallatie in laten bouwen toe ik veel woon-werk kilometers moest maken. Voor 13 gulden een volle tank, dat was lachen bij het pompstation toen.
Na de Kadett D volgende een Suzuki Swift, die bij glad weer roemloos ten onder ging en verloor van een dikke Volvo. De Swift werd opgevolgd door twee Renaults Twingo. De zwarte werd na enkele jaren gebruik verkocht aan een collega, de kiwi-groene verloor het later ook van een strooiwagen op het gladde dijkweggetje langs de Vecht. Toen kwamen er twee Volvo’s 440, beide fijne auto’s, vooral de groene 2.0i Automaat was een fantastische uitvoering.
Omdat er een leasebak kwam werden de Volvo’s verkocht en verscheen er voor de fun een Suzuki Samurai op het toneel, een leuk karretje waar we goede herinneringen aan hadden van een vakantie op Curacao. Na enkele jaren werd de Samurai doorgeschoven naar zoonlief, die hierin zijn eerste kilometers na het behalen van het felbegeerde roze papiertje heeft gereden. De Samurai kreeg een vervolg in een “jeep” van formaat, een Land Rover Series III, met een geweldig geluid uit de V6 onder de motorkap. Al gauw bleek de Series echter zó leuk, maar ook zó spartaans, dat we er wel meer mee wilden maar dat hij helaas niet geschikt bleek voor langere reizen. Daarom kwam de Land Rover Defender 110 (300 Tdi) om de hoek kijken, deze hebben we met heel veel plezier 10 jaar gehad. We hebben er veel leuke reizen door heel Europa mee gemaakt. Eenmaal besmet met het Land Rover virus kwam er een Freelander voor Elise, die na ruim 7 jaar opgevolgd werd door weer een Freelander, nu een Automaat.
Medio 2018  besloten we onze Land Rover kampeer vakanties en lange reizen op een andere manier in te richten – wat meer comfort maar nog steeds de vrijheid van trekken en kamperen: we kochten een camper. Daarom werd de Defender alleen nog voor een paar kilometers woon-werk verkeer gebruikt: zonde voor zo’n fijne reisauto. De Defender kreeg in Januari ’19 dus een nieuwe eigenaar, en voor het woon-werk verkeer en de ‘fun’ ritjes werd hij opgevolgd door een Peugeot 207 CC – en nu maar wachten op het mooie weer, dan kan het dak open! 😃

(10 dec. ’21) Update: inmiddels is de vloothistorie weer uitgebreid met twee modellen (waarvan er een ook al weer weg is): in mei ’20 kwam een Fiat Doblo de Peugeot Cabrio vergezellen. Een zeer practische overweging, want met de toen aanstaande partiële verhuizing in zicht (een half jaar in de weekenden in Zuid-Limburg wonen), heeft de Doblo zich gedurende die tijd uitstekend bewezen als klein vrachtwaggeltje. Door de bijna perfect vierkante laadruimte gingen er elk weekend heel wat kratten en verhuisdozen mee van ’t Gooi naar het Heuvelland.
Nu we al een tijdje echt helemaal verhuisd zijn en we hier feitelijk ook geen twee auto’s meer nodig hebben, zijn zowel de Cabrio als de Doblo samen ingeruild voor een mooie andere multifunctionele auto: een Toyota RAV4 – en vierwiel aangedreven, wat hier op de landelijke en heuvelachtige ‘pratsj’ weggetjes soms geen overbodige luxe is. Hij is in prachtige staat en luxe uitgevoerd, en we hopen er nog lang mee rond te toeren.

 

Deel!